Julkula i papper, pärlor, metalltråd och garn

Monthly Makers kör ju ett samlingsinlägg med jultema, dit everyone med julkliande fingrar kan dela med sig av egna projekt.

Jag gjorde en lite orientaliskt inspirerad julkula av återbrukat papper, metalltråd, några pärlor och garn.

julpapperskula-.jpg

Inte så mycket att orda om.. Jag dök ner i den egna pappersinsamligen och skar ut remsor (2 x 14 cm) från en “reklamkatalogstidning”, där själva “pärmen” var av lite grövre passande karaktär för ändamålet i fråga. De smala diagonala partierna kommer från samma blad. Boksidorna kommer från en bok jag har kvar från tidigare bokslakt (skars ut i remsor om 1,5 x 14 cm). Allt limmades samman med limstift.

Beskrivning till själva kulidén finns det nog en halv miljard av på nätet redan, t ex denna:

http://annasjul.blogspot.se/2010/11/julkula-i-papper.html

Enda skillnaden är väl att jag använde metalltråd i stället för snöre för att sammanfoga kulan.

Och för den som inte har koll på hur man gör garntofsar, finns t ex denna beskrivning:

http://www.garnstudio.com/lesson.php?cid=12&id=17

Mycket nöje!

 

This entry was posted in Återbruk, Jul. Bookmark the permalink.

16 Responses to Julkula i papper, pärlor, metalltråd och garn

  1. Maja Lind says:

    Men wow, vad mycket fint du hinner med! Blir helt avis över hur produktiv du är. Lika smart och fint som vanligt 🙂

  2. Anna María says:

    Så fint! Jag gillar verkligen de svarta kanterna som bildas från reklamkatalogen (?) det känns nästan som en läderkant eller något liknande. Snyggt!

  3. Stiligt! Jag undrade också över de svarta kanterna som ser metalliska ut. Blev snyggt!

  4. Anni says:

    Kulan är snygg i sig, men jag tycker som flera att de svarta kanterna gör den till något extra!

  5. Wilda says:

    Men wow vilken himla fin idé och utförandet också! 🙂

  6. Alicia says:

    Vilken fin! Jag blir mer och mer trött på vanliga runda enkla julkulor och sugen på att göra nåt eget. Det här var ju en superfin konstruktion! Gillar texten och det svartvita ihop med den orangea tofsen!

  7. Katarina says:

    Jag gillar också de svarta kanterna, trodde du hade svärtat boksidorna. Gillar dina olika varianter av julkulor, man blir så glad av dem!

Leave a Reply

