Sydd, filtad vante

Det började väl med att jag hittade sydda vantar hos Miris en gång i tiden (där det för övrigt finns ett bra mönster att ta hjälp av). Sedan gick det ett gott tag tills jag för några månader sedan fann en bok på loppis (Lappglädje, lappar och skinn av Grete Gulliksen Moe). Och så, för ett par lördagar sedan, loppade jag en ojämnt sliten yllehalsduk, (som bara behövde en sväng i tvättmaskinen för att bli ytterligare något tovad och för övrigt blev min för 5 ynka kronisar)…

.. summa summarum.. lägg samman allt detta och du får en sådan här:

tovad-vante.jpg

Ja, en vante helt enkelt, som är tagen ur Grete Gulliksen Moes bok, fast nu i ull istället för skinn och anpassad därefter. Blommorna är förresten nåltovade.

lappar-och-skinn

Vante nummer två tänkte jag färdigställa på min resa till dottern, på fredag 🙂

Ha det fint!!

PS

Det här med att tova, tycks vara något virus som har satt sig på min hjärna just nu. Förstår om jag är tröttsam i mitt tillstånd.

This entry was posted in Återbruk, Filt. Bookmark the permalink.

5 Responses to Sydd, filtad vante

  1. Laila says:

    Ser skön ut ☺ Kul när man kan ta vara på saker och ge det nytt liv 😀

  2. Jättesnyggt med den blåa nåltovade blomman och matchande kant. Sjukt billigt! Jag har inte provat att sy vantar av tovade saker, men det är onekligen en lockande tanke. Det verkar så enkelt att bara typ klippa ut en vantliknande sak och sy sedan. Jag ska hålla utkik efter lite tjockare tröjor för jag behöver varma doningar känner jag. Eller kanske har du satt på kanten för att dölja sömmen kom jag på nu? En snabbkoll hos Miri just nu och jag fattar att du har haft tre delar till vantarna. Väldigt smart! Det måste jag komma ihåg att göra så att det blir en bekväm tumme.

    Med loppade tyger får man dessutom snabbt något att nåltova på och det är något jag verkligen gillar!! Men jag har alltid tänkt att man måste sticka något först och sedan maskintova och SEDAN komma igång med nålfiltningen. Det blir liksom en för lång startsträcka. Men detta har revolutionerat min syn! Men om jag känner mig själv rätt blir det nog inte av förrän till hösten i alla fall.

  3. Men vilka fantastiska vantar!

Leave a Reply

