Bästa tapetserartipset

Köp förstås “non woven-tapeter” eller “easy-up” (kan kanske finnas andra benämningar också),  med vilka du limmar direkt på väggen innan uppsättning, istf på tapetbaksidan.

Och nu till det bästa! Gör en liten låda, t ex av en flyttkartong, like so (ja, jag hittade då ingen låda att köpa, men det finns säkert. Till en del dyrare tapeter följer de kanske rent av med?):

tapettips och följ exempelvis denna film (finns säkert flera andra klipp, från andra företag också):

Så jäkla smart! På det här viset behöver man ju inte skära tapetvåder i förväg! Dessutom slipper man råka få lim på tapetframsidan, vid själva uppsättningen.

Jag testade ju själv i helgen 🙂 och blev glatt överraskad! Kartongtapetserarbordet användes inte alls!! Iofs har jag testat att sätta upp tapeter förut, där limmet sattes på väggen, men då har jag i alla fall skurit våder först.. så himlars onödigt och ineffektivt!!

tapetsering

PS Helt osponsrat inlägg, om någon nu undrar.

This entry was posted in Decoupage. Bookmark the permalink.

5 Responses to Bästa tapetserartipset

  1. Laila says:

    Snygg tapet! Nyfiken fråga, vart hittade du den och hur mycket spill blev det (pga mönsterpassning)?

    • lopplisa says:

      Ja, det blev mycket spill, men det använder jag upp som present- och pysselpapper 🙂 Hade jag gjort mer än en fondvägg, hade jag haft överbliven tapet för år framåt!!

      Jag fick ut typ 3 våder per rulle, istället för “mitt” sedvanliga fyra/rulle. Min takhöjd är strax över 2,30 m.

      Tapeten är denna: https://www.rusta.com/se/tapet-area-flora-p204018270103.aspx

      Den är mindre gul och mer “mintig” i verkligheten än i länken, i alla fall på min skärm. Finns också med grå botten.

      Jag blev skitnöjd!! Känns som balkongen fortsätter in i lägenheten 🙂 Rekommenderas varmt!

      • Laila says:

        Låter som stort spill men som du säger, det kan man använda till annat 😊 Har ca 2.50 i takhöjd här. Får nog kolla på rusta – tack för tips!

      • lopplisa says:

        Varsågod! Tre våder/rulle gäller också vid 2,50 i takhöjd. Såg att det till och med stod så på hemsidan 🙂 Lycka till!

  2. Jättesnyggt! Jag har bara tapetserat med easy-up Vågar mig inte på någon annan sort. Tycker det var väldigt smidigt.

Leave a Reply

