Pressade blommor i vimplar av vlieseline

faktavlise

Jaha, så har jag ovetenskapligt testat att göra vimplar av det billigare vlieseline i stället för vliesofix och kan gott konstatera att jag föredrar vliesofixen för det här ändamålet. Vlieselinet blir sladdrigare och jag tyckte att det fäste lite sämre (som synes såg jag mig nödgad att sy en maskinsöm upptill vid användning av vlieselinet).

vliesofix-vimpel-3

Å andra sidan kan ju det sämre fästet också ha att göra med min avsaknad av erfarenhet av materialet i fråga och bristande strykjärnsföring (att höja temperaturen, från två till tre prickar, resulterade t ex bara i att vlieselinet smälte samman…). 🙂 .

Nåväl, som synes här nedan, funkar det att göra vimplar med vlieslinet också (och om jag redan hade haft vlieseline hemma, hade jag kört på det), men som sagt jag föredrar vlisesofixet i det här fallet. Framför allt fann jag vliesofixet mer lättarbetat.

vliesofix-vimplar

Således.. vlieselinet kontra vliesofixet: 

0 – 1 till vliesofixet när det gäller utseende (smaksak) och hanterbarhet!

1 – 0 till vlieselinet när det kommer till kostnader. Det är nämligen ett mycket billigare material! 

I detta tidigare inlägg finner du en beskrivningar för hur man kan pressa blommor och göra vimplar av denna typ.

blomsterpress

Och som synes har jag skördat ett första gäng pressade blommor. Inunder dessa, mellan staplade böcker, finns nästa skörd på press och tork.

Det var alles!

This entry was posted in Decoupage. Bookmark the permalink.

2 Responses to Pressade blommor i vimplar av vlieseline

  1. jmontell says:

    näe skojar du va fint!! nu vet jag vad jag kan göra med mina pressade blommor som bara ligger!

Leave a Reply

