En anteckningsLottabok

Denna Lottabok härstammar från min barndom. Någonstans på vägen blev sidorna inuti fläckiga. Kanske var det kakao, kaffe och smör som satte spår, från någon otal kokosbollsperiod, anno 1970.. nånting.

lotta3

Sidorna i boken skar jag väck. Jag tog också bort framsidan på ett mindre kollegieblock.

Sedan skar jag, och i viss mån klippte till kollegieblocket i passande storlek.

Vidare kapade jag spiralen och vek in änden om närmaste “slutna spiraldel”.  Jag härmade helt enkelt hur det var gjort på den andra änden av spiralen.

På insidan av “pärmframsidan” och på insidan av bokryggen limmade jag dit lite finpapper för att dölja en och annan skavank. Ja, efter att ha måttat och skurit ut papiret efter lämpliga format förstås!

Pärmbaksidans insida lämnade jag intakt, men satte fast dubbelhäftande tejp och tryckte dit kartongbaksidan på kollegieblocket.

Klart! 🙂 Ja, så kan man göra en anteckningsbok av en bok och ett kollegieblock!

Jo, och så hittade jag ett litet broderi som påbörjades förra sommaren på kursen “Vax, papper och roliga stygn”. Vi skulle brodera någon, kanske släkting, eller hur det nu var? Minns inte riktigt, men jag tänkte på min mormor Margareta i alla fall.

mormor

Det är en mört hon har i vänster hand. När vi fiskade och mormor fanns med i krokarna, brukade min morbror säga att vi skulle kasta tillbaka mörtar illa kvickt i sjön, innan mormor fick nys om en sådan eventuell fångst. Annars skulle hon prompt ha mört till lunch eller middag eftersom mormor, förmodar jag, tyckte det var slöseri att rata gratismat, hur benig den än må ha varit.

Det var alles!

Ha det! 😀

This entry was posted in Decoupage and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

