Lågbudgetpynt

I väntan på ett paket med krympplast (hur många dagar ska det ta???), funderade jag över någon annan idé att testa i samband med Monthly Makers “Något jag aldrig testat”. Ja, för kliar det i fingrarna, tålamodet tryter och läggningen är som den är, finns det inte mycket att sätta emot! Jag kom fram till att det fick bli till att fjälla lite tallkottar som länge legat till ingen nytta i en burk och utgå från dessa små flikar.

När man fjällar kottar, lärde jag mej att man bäst börjar med att vrida, dra och rycka loss de mindre fjällen från botten med tång, för att sedan jobba sig upp mot kottens topp. De större fjällen kunde jag vicka fram och tillbaka tills de lossnade.

Sedan friserade jag fjällfästena med avbitartång så att fjällen blev någorlunda lika långa som de grannfjäll de skulle dela rad med.

Vidare limmade jag fast fjällen på en återvunnen, glasburk och försökte täcka bäst det gick. Papperssnöret har jag haft läääänge, så det var ju kul att ett par bitar i alla fall kunde kom till användning! 🙂  Limmet jag använde var Panduros Panokitt Quick och det blev en del torktid i processen och jo, burken hade jag “liggandes” under limning.

Och sådan blev burken…

kottburkig

… ja, liiiiite julkänsla fick jag förstås, trots att sommar råder för fulla muggar…

kottburkish-med-pinnar.jpg

… men med en kärve pinnar i, blev det hela lite mer stylish i alla fall!

Jaha, så nu har jag en kottfjällsburk att pryda hemmet med oxå 😂

Ett annat tidigare kottsysslande ser du här med kottspöken:

kottspoken1

Kolla in Julias fantastiska tygdesign btw!!! Jättefina tryck! Där hittar du även länkar till vad andra har lyckats provat på under temat “Något jag aldrig testat”.

Ha det!

This entry was posted in Återbruk, Glasburkar and tagged , , , . Bookmark the permalink.

10 Responses to Lågbudgetpynt

  1. Karin says:

    Nämen . . . vanurå? Hooked igen! Underskön burk ! Någon sådan har jag aldrig skådat tidigare. Tror jag blir kvar här ute i ö-världen för häääär finns tonvis med kottar! Hälsningar från Japansågen!

  2. Silje says:

    Alltid så stas å finne noko ute i naturen som ein kan bruke til å vere kreativ 🙂 Glaset blei veldig dekorativt og særskilt med greinene oppi! Kjempefint 😀

  3. Alicia Sivert says:

    Vilken hyllning till naturen! Så vackert med alla pinnarna i. Gillar hur du kan mynta ord som grannfjäll och en förstår precis vad det rör sig om 😉

  4. juliaglasberg says:

    Så snyggt! En grej jag velat testa på! Tycker kottar överlag är så snygga men när man kan pynta burkar/ljuslyktor me dem blir det ju ännu ännu bättre 😀

  5. Vilket pill!! Själv hade jag nog valt limpistol, men då har man ju alla dessa limsträngar att peta loss sedan.

  6. emiliawesterstrom says:

    Huuur fint som helst! Vilket tålamod!

Leave a Reply

