Fler pimpade kulor med aluminiumtejp

En liten tutorial:

kottkula-1

Råkar man ha en cirkelstans är det lätt kirrat att fixa “fjäll” till en julkula. De jag har använt i hela inlägget, har diametrar på 16 och 9 mm. Ett bra lim för ändamålet är Panokitt Quick Lim (OBS! ej sponsrat inlägg).

kottkula-2

Det är bara att mata på uppifrån och limma dit fjäll av återbrukad kartong tills hela kulan är fylld.

Jag limmade endast i ena kanten så att fler “fjäll” kunde flikas in underifrån. Därefter täcktes “fjällen” med rivna aluminiumtejpbitar, vilka sedan slätades/gnuggades/trycktes till med plasthandtaget till en liten sax.

Ja, och slutligen penslade jag över lite svart akrylfärg och torkade bort det mesta av färgen innan den hann torka fast.

Och så här blev den, kronärtskockskotten:

kottkula-färdig

Det fina i kråksången är ju att det går att återbruka och/eller ge nytt glammigt liv till fula, repiga, ocharmiga plastjulkulor, vilka lätt hittas på second hand så här års.

Dessutom går det att variera “pimpet”, som här med  tillägg av snöre och pärlor:

alutejpkula-turkos

Eller här, som i denna trio kulor från gårdagens inlägg:

alutejp-julkulor

Möjligheterna är många!! 😀

Ha det!

This entry was posted in Återbruk, Jul and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

6 Responses to Fler pimpade kulor med aluminiumtejp

  1. MarveW says:

    Inspirerande. Verkligen annorlunda än det julpyssel jag gjorde som liten.

  2. Fantastiska! Men lade du till folien på de redan ditlimmade fjällen, eller klädde du in dem först? På bilden ser det ut som att du gör det efteråt, känns väldigt pilligt, men otroligt snyggt resultat.

  3. Miri says:

    Meeen va läckert! Jag köpte en rulle aluminiumtejp en gång, efter att ha sett ett av dina tidigare mästerverk, men inte har jag gjort nånting av den inte … Och inte direkt nåt annat heller på sista halvåret eller så. Inte ens har jag orkat kommentera dina sköna alster på bra länge, men jag tänkte att jag åtminstone skulle titta in och säga hej nu 🙂

    • lopplisa says:

      Tack!! Såååå kuuuuul att höra av dej!! 😀 Tänker på dej då och då och undrar hur du och de dina har det 🙂 Ja fasen, skulle du rota upp tejpen är jag säker på att du skulle blinga upp cyberrymden med fina grejer! Tvivlar inte en sekund på det! Hoppas på det!! 😀

Leave a Reply

