Dekor av citrusskal

Jag brukar göra juice med en elektrisk citruspress. Det blir ju en hel del skal som slängs då. Förra året tog jag hand om några apelsinskal och testade att torka dem i ugn. 60 grader, ugnsluckan lite på glänt i några timmar gjorde susen, men det stannade inte vid det. Under processens gång testade jag att göra några snitt med en vass kniv per halv apelsinsfär också. I vissa skal gjorde jag också hål “upptill”, typ på nordpolens mitt om man tänker sig att varje sfär representerar norra halvklotet.

Vissa skal var otroligt tjocka i jämförelse med andra. Två olika sorter blandades ju. Så kom jag på att ta ut de med tjockt skal efter ca 20-30 minuter. Här får man göra en avvägning. Skalen måste ha varit inne länge nog för att bli fuktiga och lite mjukare, men de får inte ha börjat torka i kanterna (då går de bara sönder i nästa steg).

I nästa steg vände jag försiktigt, men”manhaftigt” ut och in på ett tjockt skal i taget och drog bort lite vitt överflödigt skal med en kniv. Sedan vände jag avigan inåt igen och satte tillbaka dem i ugnen. Men dra inte bort för mycket, jag tror att de med lite tjockt skal öppnar sig bäst i snitten.

Igår pressade jag en massa limefrukter. Hos dessa blev alla hinnor kvar inuti limesfärerna efter press. Så jag gjorde precis som jag gjorde med de tjocka apelsinskalen, jag vände dem ut och in och drog bord överflödigt innandöme med kniv när det hade mjuknat och blivit mer följsamma. Gradantalet i ugnen var detsamma som för apelsinskalen.

Så här ser de ut:

citrusskal

Som synes lät jag vissa apelsinskal vara kvar längre i ugnen än andra för att det skulle få lite olika färg. Skal med hål i tänkte jag göra hängen eller girlanger eller annat av, tillsammans med t ex stjärnanis som på bild, eller kanelstänger, tofsar etc. Men de går ju också att bara ha dem som dekor förstås, de är ju rätt fina! Kanske något till hösten eller rent av till julen?

Fortsättning följer nog..

This entry was posted in Jul, Torkad citrus and tagged , , . Bookmark the permalink.

3 Responses to Dekor av citrusskal

  1. Av citrusskal kan man även göra eget rengöringsmedel, om man orkar vänta någon/några månader…
    Jag har läst om det på ett par olika ställen, både på nätet och i något magasin, tror jag – eller så var det bara på nätet, men jag har inte sparat adressen…
    Fast är man intresserad så går det nog att googla fram det.
    Själv tycker jag det låter spännande, men det har ännu inte varit läge att sätta igång med såna projekt i mitt liv.
    På tal om ufon… så har jag faktiskt lärt mig att bromsa något, så jag sätter inte igång med ALLT som låter intressant…!
    För övrigt är dina torkade skal väldigt dekorativa!

  2. Miri says:

    Meeen så häftigt, snyggt med skårorna och vilka härliga färger!! Ett kreativt återbruk av sånt som ju i regel hamnar i komposten. Jag har några självtorkade hela apelsiner, stenhårda och luftlätta, fortfarande orangea med dragning åt rött (det kanske är/var blodapelsiner).

  3. Fiff says:

    Vad härligt att du har kommit på denna idé! Vilket coolt återbruk!
    Tror jag måste tipsa folket i min återbruksgrupp om detta 🙂
    Jag har testat att göra rengöringsmedel av apelsinskal (som ju en redan har skrivit om här ovan). Du lägger skal i en burk, och fyller på med ättika (alla skal måste vara täckta). Sen väntar man några veckor, tar bort skalen och spär ut med vatten. Det funkar bra, men inte bättre än min ättika/vatten/diskmedel-lösning 😉

Leave a comment