Pärlvirkade smycken med beskrivning

pärlvirkade smyckenIgår gjorde jag ett inlägg om de två bakre smyckena på fatet. Sedan gick jag ner till biblioteket och kollade i ett tiotal smyckespysselböcker för att se om den metod jag använt fanns beskriven däri. Det gjorde den inte. Kanske har jag använt mej av en icke vedertagen sådan, metod alltså, när jag skapade dess smycken. Jag vet inte.

Hur som helst här följer i alla fall en beskrivning för hur jag gjorde:

pärlvirkade armband beskrivningpärlvirkade smycken 2I det röd/gröna armbandet använde jag mig till viss del av mycket större pärlor, men principen är den samma.

Det turkosa halsbandet gjordes av fyra längder som sedan flätades samman. Varje längd innehöll tre olika typer av småpärlor, 2 respektive 4 mm stora + ca 1 mm-s silverfärgade kulor. Ibland virkade jag samman tre pärlor i en maska, ibland bara en pärla/maska. Varje längd blev ca 48 cm lång, innehöll strax över 300 pärlor (om jag minns rätt) och de fyra längderna flätades slutligen samman i en vanlig “trefläta” (armbanden är bara “snurrade”)

PS tunn pärlnål är ett måste för att kunna föra garnet genom vissa hål.

————————————————————————————–

Här är ett annat pärlvirkat armband..

klasarmband gultDet här armbandet finns det beskrivning på i denna länk. Detta, det gula, är dock gjort med tunnare garn och mycket mindre pärlor än det grå i beskrivningen.

Klart slut!

This entry was posted in Beskrivningar, Smycken and tagged , . Bookmark the permalink.

4 Responses to Pärlvirkade smycken med beskrivning

  1. Therese says:

    Veldig fine smykker. Så flink du er! Syns fatet ditt er nydelig også.

  2. Miri says:

    Åhå! Så effektfullt med så enkel teknik, suveränt för den som inte orkar med komplicerade beskrivningar. Om jag bara orkar leta fram några pärlor (den svåra biten för den med beslutsångest) och trä dom på tråden, så ska jag nog göra ett litet härmapaförsök.

  3. Hanne says:

    Riktigt coolt, helt i min smak detta med att kombinera olika material och tekniker. Borde också få en viss inneboende elasticitet och ändå vara stabil. Vad du hittar på!!! Det är ju de enkla sakerna som är mest geniala – detta gäller på nästa alla områden.

Leave a comment