Vitt virkat sommararmband

vitt virkat armbandDetta är virkat på samma vis som armband/halsbanden här, dvs:

Förberedelse: Trä pärlor på garnet innan du börjar virka. Jag använde rocaillespärlor 4 mm och vanligt vitt bomullsgarn.  I mitt fall trädde jag på 90 st pärlor.

Virkning: Börja och avsluta med 3 luftmaskor. Vidare virkas *3 pärlor tajt tillsammans i en enda luftmaska och sex luftmaskor mellan varje pärlgrupp*.  Upprepa mellan * —*.

Avslut: Knyt samman garnändarna i en dubbelknut. Vira kedjan till ett armband. Sy med ena garnänden genom varje kedja “tvärs över” armbandet, för att hålla längderna på plats. Klipp av ändarna. Knyt ett tunt sidenband till en rosett där du sytt. Rosettknuten kan man med fördel limmas så att den inte går upp. Fäst en berlock med sytråd. Klart!

Här en bild på hur det kan se ut innan man virar kedjan till ett armband (dock med ett tunnare garn, i en annan färg). 

virkat orange halsband

This entry was posted in Armband, Smycken, Virkning and tagged , , , . Bookmark the permalink.

5 Responses to Vitt virkat sommararmband

  1. Hanne says:

    Fint, jag är inte så förtjust i smycken annars, men detta tycker jag om. Blir väldigt fint.

    Hälsningar

  2. maria says:

    kanon fint .. eftersom jag har nickel allergi så ska jag också försöka mig på att virka lite smycken .
    ha en trevlig helg – maria

  3. Sanna says:

    Superfint! ❤

    SV: Man gör så gott man kan.. 😉

  4. Anita says:

    Du är som Lotta på Bråkmakargatan – kan allt! Både kant- och armbandet blev kalasfina och tack vare din eminenta beskrivning med tillhörande bild så kanske även virkovan typ som undertecknad törs göra ett pröve.

    Ha en trevlig helg
    Anita

  5. Pysselfarmor says:

    Snyggt pynt kring halsen 😉

Leave a comment