UFO Cyberjunta

ufoHej,

Så kallade UFOn (unfinished objects) har väl var och varannan hobbyist i sina gömmor. För egen del ökar beståndet ofärdiga alster stadigt. Så blir det lätt när man som jag bara älskar börjor. I mina gömmor har jag ofärdiga alster av både stickat och virkat, plåtarbeten m m. Vissa av UFOnen har jag lyckats förtränga mer än andra, medan andra hänger, av outgrundliga anledningar, kvar i tanken som om de vore pågående, trots att jag inte rört vid dem på månader eller år.

1. UFO cyberjunta

Nåväl, för att råda lite bot tänkte jag höra om det finns fler som jag, andra personer/hobbyister som skulle kunna tänka sig att stråla samman någon gång per månad, hos mej (EDIT: på min blogg) i denna cyberjunta jag just nu skapar. Jag tänkte att detta skulle kunna fungera som en motivationshöjande faktor, ett resolut pepp i vardagen helt enkelt, för att få arslen ur vagnar och UFOn i händerna.

1.1 Hur gör man för att delta då?

Upplägget är enkelt! Gräv i dina gömmor. Plocka fram något UFO och ta vid där du en gång slutade. Dokumentera i ett inlägg på din blogg och länka till det inlägget i kommentarsfältet här nedan senast 15 oktober.

Efter den 15 oktober samlar jag, i ett enda inlägg, alla som deltagit (om det nu blir några). Jag  sammanfattar, länkar till och visar foton från respektive presumtiv juntmedlems blogg.

1.2 Måste man bli klar med ett UFO för att kunna delta?

Nej. Man kan få “älta” samma UFO i månader. Huvudsaken är att arbetet fortskrider. Att slå sig på bröstet efter att ha stickat fyra varv på en ärm, ofärdig sedan ett halvår tillbaka, är helt okej i den här juntan. Men får man ett ryck och plötsligt får klart en ärm på en dag, är förstås det också positivt, vad annars?

1.3 Kan man delta med annat än stickat med tanke på loggan?

Ja, det kan man. Som sagt.. själv har jag både “mjuka och hårda” UFOn på mitt samvete.

1.4 Är det här bara en “börja” utan fortsättning?

Nej. Jag lovar att köra på, på prov fram till 15 januari 2015 med denna cyberjunta. Kommande deadlines efter den 15 oktober blir 15 november, 15 december och 15 januari.

1.5 Finns det några regler för hur det egna inlägget ska skrivas?

Nupp! Inte alls! Man kan till exempel skriva om hur man tänkte när arbetet påbörjades. Hur det kom sig att arbetet kom av sig. Hur många hundratals kronor man lade ner på att införskaffa material eller verktyg i anslutning till arbetets påbörjan. När arbetet påbörjades eller planerades vara färdigt. Och/eller så får man gärna beskriva hur arbetet fortskrider idag och hur jäkla duktig man har varit på sistone. Kanske hur man tagit sig an uppgiften, om man kollat på något särskilt på tv, lyssnat på radio, ljudbok etc.

Vill man lägga loggan på sin blogg och länka hit är det okej, men det är inget tvång.

Själv återkommer jag med ett eget inlägg så småningom och länkar hit. Jag ska bara följa punkt 1.1 först.

Frågor?

EDIT: Det här är ingen junta som sker IRL, endast cybervägen. Tänkte att jag skulle förtydliga det.

This entry was posted in UFO cyberjunta. Bookmark the permalink.

33 Responses to UFO Cyberjunta

  1. hanne says:

    Riktigt kul idé! Jag är på!

  2. Anita says:

    Jag skulle helt klart ansluta med min hög av UFO´n med du bor ju så himla avsides… blir svårt att komma över kvällen 😦

  3. Bra idé! Jag minns till och med att jag har ett påbörjat ufo. Hm men det finns ett problem jag minns inte riktigt vad jag har lagt det. Inte bra med förmåga gömmor. Nu fick jag en stor anledning att leta upp de tänktbara ufot för detta låter som en intressant utmaning dom jag inte vill missa!

  4. Åh, toppenidé! Och helt underbar logga till denna syjunta!
    Jag tänkte att det är lika bara att smida medans järnet är varmt, så jag har redan avslutat mitt första ufo och plockat fram mitt andra 🙂
    http://x-handarbete-pyssel.blogspot.se/2014/09/ufo-cyberjunta.html

    • lopplisa says:

      Tack! Är själv rätt nöjd med loggan om jag får säga det själv 🙂 Jättetrevligt att du är med!! Och här går det undan ser jag! Kul!!

      • Tackar ödmjukast för guldstjärnan!
        Har gått ett tag och tänkt på att ta ett ufo-rejs igen, men först när jag läste detta inlägg kom jag till skott – Tack!
        Nu kommer troligen inte alla projekt gå lika fort som det första… men, men 😉
        Bara att komma vidare med dem är bra 🙂
        Andra kanske man bestämmer sig för att avsluta på annat vis… Soptunnan kan komma att bli full de kommande månaderna…

  5. Miri says:

    Bra med en spark i röven! Jag har massor med ufon. Eftersom jag gillar att prova nya saker hela tiden så blir det många börjor, sen dyker nåt nytt upp och så var den förra början glömd och gömd. Vissa dyker upp igen när jag letar efter något annat, men många har inte kommit så mycket längre än till tankestadiet. Hittade häromdan ett par påbörjade bortglömda tofflor som jag kanske kan ta tag i. Snygg logga – hade själv gärna haft ett eller annat extraöga, men det där är en annan art än min egen …

    • lopplisa says:

      Det ante mej att en ung räv som du skulle ha något ufo i gömmorna! Tofflor låter passande! Har själv några ensamstående sådana som tränger sällskap. Jättekul om du deltar!!

  6. hennihenni says:

    Haha, ja vem har inte ett ufo eller två i garderoben!? Får försöka hänga på 🙂

  7. Självklart är man ju med! Kul grej!

  8. Och nu har jag suttit och tittat på din logga ett tag och den är ju himla fin men hur har du gjort den??? I datorn? För hand? Väldigt proffsig!

  9. Jag har nog inga påbörjade ufon direkt just nu, men jag har en massa tyger i högar som jag tänkt att jag ska sy av. -Det tyget ska bli en sådan, och det ska bli en annan… Det ligger buntar här och där, suck, framtida ufon 🙂

  10. Tyg och otyg says:

    Heh, jag känner mig mer än träffad… Och satt precis och tänkte på en tröja som jag började sticka åt brorsdottern (nu 4 år) när hon var i ettårsåldern, och att jag kanske borde rota fram och försöka göra klar den nu medan lillebror (1 år) fortfarande är i lagom storlek… I’m in!

  11. Hej igen!
    Jag behövde inte leta så värst länge för ufo:t som jag tänkte starta med låg på första gömstället. Här presenterar hur långt i processen som ufot befinner sig i nuläget. Dags att sätta klorna och hjärnan i gång för att finna en vidare process.
    http://haggalen.blogspot.se/2014/10/bonadens-framtid.html

  12. Då blev det äntligen gjort! Här är mitt UFO. mitthemarminborgnaturligtvis.blogspot.se/2014/10/tartfat.html?m=1

  13. Miri says:

    Hallo! Nu har jag ett ufo på gång. Hinner inte färdigt innan onsdag men det är åtminstone i drift igen.
    http://mirisskaparlusta.blogspot.se/2014/10/ufo-pa-gang.html

  14. maria says:

    Men det här har jag missat och jag som har massor av UFO … Sadlar om och tar nya friska tag till nästa gång , givetvis ska jag haka på .

  15. Veronica says:

    Hej!
    Jag hittade just till din blogg! 🙂
    Detta vill jag ju också hemskt gärna vara med på! Har alldeles för många ufon liggandes i mina gömmor, vore ju en rejäl extra pepp att vara med.
    Är det för sent eller kan jag haka på nu i oktober? Om det är för sent denna sväng, kan jag haka på i november? 🙂
    Mvh
    Veronica

    • lopplisa says:

      Hej Veronica,
      Så kul! Du kan redan nu länka i novemberinlägget fram till och med den 15 november. Varje “träff” är tänkt att vara från typ den 16:de ena månaden till den 15:de nästa månad. Ska bli spännande att se vad du har i din gömmor 🙂

      Välkommen!!
      /Pia

  16. Petra says:

    Bra idé 🙂 Jag har en UFO-kategori på min blogg som det inte har hänt ett dugg i på sista tiden. Det kankse går mera framåt om jag är med här? Värt att prova, jag är med från november 🙂

  17. Alicia says:

    Detta är ju verkligen helt fenomenalt! Har saknat denna typ av sammanhang. Ska rota rota rota i den fördömda lådan med påbörjade sömnader. Ögonaböj!

    Och ett extra flin till dig för hur du formulerar dig. Blir extra pepp när jag blir full i skratt.

  18. Anita says:

    Nu har tanten kommit igång!! Låt mig presentera bidrag nummer 1 i den Cyberomspännande juntan
    http://anitafixar.blogg.se/2014/november/mitt-forsta-ufobidrag-till-cyberjunta-check.html

    Ser fram emot fler bidrag att peppas av 🙂

    Ha det bra

Leave a comment