Virkade kantband med pärlor

kantband grå pärlaDet är lätt att göra egna virkade kantband med pärlor. Bäst är förstås att på förhand veta vad kantbandet ska användas till, så att längden kan anpassas efter det. Själv tänker jag söka efter lämplig lampskärm och förgylla kanten nertill, med band av detta slag. Kantbanden är förresten en vidareutveckling av dessa halsband/armband.

Till kantbanden ovan användes rocaillespärlor 4 mm och Mark & Kattens Biancagarn. Virknål 2,5.

Pärlorna träs på garnet innan virkningen börjar. I mitt fall krävde ca 1 meter band, 150 stycken pärlor (= 50 grupper om 3 stycken pärlor).

Virkningen

Varv 1:  3 lm, därefter virkas tre pärlor tajt samman i en och samma luftmaska (OBS! ej för löst, annars blir det ingen egentlig “pyramidform”. Det gäller även fortsättningsvis).

Vidare: 4 lm, 3 pärlor i en lm, 4 lm, 3 pärlor i en lm osv tills önskad längd nåtts. Avsluta med 3 lm och vänd.

Varv 2: 1 fm i andra lm från nålen, 1 fm i nästa lm, 1 fm i pärlgruppen, *3 fm i nästkommande 3 lm, 1 fm i pärlgruppen*

Upprepa mellan *—* OBS! Märk väl att det var 4 lm mellan varje pärlgrupp på första varvet. På andra varvet blir det 3 fm i tre lm. En lm “försvinner”.

Slut på beskrivningen!

kantband pärla på rulle

På tåget till/från Oslo roade jag mig också med att experimentera med pärlvirkning på lite olika vis. Man behöver ju inte göra kantband av det hela, utan rätt och slätt virka vidare förstås, varv efter varv! Det helgrå här nedan ska bli ett mobilfodral. Det gul/grå en halskrage (tror jag). Det grön/lila vet jag inte än vad det blir.

pärlexperimentvirkning

Och.. jo, Oslo var fantastiskt!! 🙂 Och varmt så in i bängen var det de första två dagarna. Ja, kameran gick förstås också varm! Så, så småningom lägger jag nog ut ett par bildcollage på byn. Ha det!!

This entry was posted in Virkning and tagged , . Bookmark the permalink.

4 Responses to Virkade kantband med pärlor

  1. Miri says:

    Produktiv resa ser jag. Man kanske skulle ta med sej ett begränsat urval av pysselmaterial och sätta sej på ett tåg, så kanske det blev nånting gjort. Faktum är att jag gärna skulle köpa ett årskort på tåget och tuffa fram och tillbaks genom landet på heltid om jag hade råd. Undrar om man kan ta katterna med sej? Undrar vad det kostar att hyra en hel vagn för sej själv? Attans att jag inte vann dom där 4 miljarderna på powerball …

  2. Hanne says:

    Fint kantband, och rätt som det är så dyker rätt användningsområde upp, som vi vet. Ska parkera själva idén i mitt huvud, småningom kommer nog rätt användningsområde dyka upp, och då ska jag prova något sånt. Inspirerande 🙂
    Ha det gott

  3. redoityo says:

    Så himla fint! Nåt sånt skulle jag kunna tänka mig som halsband, tänk vad fint det skulle matcha mina örhängen! Skulle du kunna tänka dig en sådan beställning möjligtvis? 🙂

  4. hennihenni says:

    Lätt om man kan virka… Himla piffigt i alla fall!

Leave a comment