Monthly makers – natur

Ja, nu har jag fasen varit i gasen! Är redan klar med ett bidrag och kanske blir det fler naturinspirerade alster så småningom. Jag får se hur det blir med tid till det.

Först hade jag inte en susning om vad jag kunde göra inom temat för månaden, Natur, men så kom jag ihåg en idé från tidigare. Ja, då gällde det grankottar, dubbeldoppade i omgångar i flytande ljusmassa. En knäpp idé jag fick för några jular sedan, men som inte alls föll ut som jag trodde. Nä, kottarna blev så ocharmiga att jag förpassade dem till papperskorgen omedelbums.

Nu gjorde jag ett nytt försök, men med tallkottar och si denna gång fick de precis det uttryck jag trodde grankottarna skulle utveckla med dröpande stearin. Checka in:

tallkotte2

Tar man in slutna tallkottar i värmen, öppnar det sig som blommor ganska snart…

tallkotte1..och med en ögla i toppen underlättas förstås inte bara dippandet. Nixpix, på så vis går det också att ha dem hängande om man vill.. kanske till jul i något sammanhang, fast de inte är av julig gran. 

Den här gången är det Mikaela som står som värd för Monthly Makers och månadens tema är alltså Natur. Håll särskilt utkik hos henne mot slutet av månaden, då hon gör ett samlingsinlägg av allehanda naturinspirerade alster från ett otal andra bloggare. Alternativt kan du med behållning kika in den 25:te och redan då länka dej fram på egen hand bland bidragen i hennes kommentarsfält. Mycket nöje!

So long!

Edit 20150922: Fler kottdopp hittar du här i form av spökkottar.

This entry was posted in Kuriosa. Bookmark the permalink.

9 Responses to Monthly makers – natur

  1. Ibland kan knäppa idéer bli superfina! Precis som dina kottar. En klar favorit hos mig!

  2. Alicia says:

    Men, vilken spännande och annorlunda tolkning! Kul att jobba med stearin – det har jag aldrig riktigt tänkt på som material men jösses, en kan ju få häftig istapp- eller spökeffekt på vad som helst med det kan jag tro. Kul att dina kottar satte en massa griller i huvudet på mig!

    • lopplisa says:

      Tackar Alicia! Jag har själv inte använt stearin till annat än att gjuta ljus sedan jag droppade serietidningar fulla och fick (spegelvända?) kopior, för si så där hundra år sedan… förrän nu!

  3. Silje says:

    Så kult å bruke stearinlys på kongler! Det gir et tøft uttrykk, og jeg er så enig med Alicia som sier at det er en annerledes tolkning! Rett og slett superfint 😀

  4. Tycker de blev väldigt charmiga! Själv är jag ibland lite rädd för att det ska krypa ut diverse insekter när jag torkar kottar. Lägger de alltid i en plastbalja och hoppas att ev kryp stannar i den och inte kryper ur baljan.

  5. Mikaela says:

    Åh, de här skulle ju vara jättefina att hänga i julgranen! Ser verkligen ut som istappar i kotten 🙂

Leave a comment