Burkåterbruk i pimpad form

burkåterbruk

Grundmaterial: Diskade konservburkar, diskad glasburk, loppade träknoppar, vingmuttrar, skruvar, diskade glasburkslock, loppad skärbräda.

För övrigt: sandpapper, akrylfärg, målartejp, pensel, vit Poscapenna, borr och borrmaskin, rundsåg, penna.

Trälock: rita runt burken på träskärbrädan/träbiten. Handsåga strax utanför strecket. Sandpappra. Vid behov, såga ut en mindre cirkel också, dvs “underdelen” till “överlocket”.

Förarbete: Sandpappra lätt alla delar som ska målas, utom glasburken och gör ytorna rena från slipdamm.

Målning: Tejpa de delar du inte vill ha färg på och måla så många lager som krävs, för att ytorna ska bli täckta. Låt torka mellan varje lager. Rita sedan ringar, streck och prickar med Poscapennan. Måla även vingmuttrarna och skruven upptill.

Håltagning: Borra hål upptill på träknopparna och genom locken.

Skruva fast vingmuttrarna i träknopparna och träknopparna i locken.

Klart! 🙂

burkåterbruk-flera.jpg

Som synes tyckte jag inte att det var någon idé att såga ut “underbiten” till trälocket, när jag ändå hittade ett metallock som passade ganska precis. Vilken tur!!

Monthly Makers junitema handlar ju om återbruk. Detta och mitt förra inlägg med “majonästubsbokstäver” får bli mina bidrag.

Håll utkik hos Beatrice som står som Monthly Makervärd denna månad, vettja. Strax innan juli tar vid, kommer Beatrice att redovisa en hel kavalkad av blogg- och instamgramåterbruksinlägg från allehanda andra personer. Det ska bli spännande att följa!

Ha det!

PS Det här med att sätta vingmuttrar på träknoppar, har jag använt förut. Se dessa våningsfat. 🙂

This entry was posted in Återbruk, Glasburkar, Konservburkar and tagged , , , . Bookmark the permalink.

4 Responses to Burkåterbruk i pimpad form

  1. Ingen fara, tar inte illa upp. Känner igen mig som skrotletare 🙂

    Så fint det blev med alla tre tillsammans! Jag är inte säker på att jag visste hur en vingmutter såg ut innan detta inlägg. Tänker mest på en liten kille med utåtstående öron…

    • lopplisa says:

      Hahaha.. så väl då!

      Tackar! Ja, jag vet inte egentligen om de nu heter vingmuttrar, när jag tänker efter. Vingmuttrar för mig är mycket mjukare i formen, snyggare. Kanske är dessa något annat? 😀

  2. Alicia says:

    Det blev ju görsnyggt med trälocket! Vilken fena du är på sågning! Kul detalj med turkosa vingmuttrar också, så charmigt 🙂

Leave a comment