Återbrukad typografi..

.. det vill säga, präglade bokstäver i återbrukad metall.

återbrukat-grattis

tubmaterial

Du behöver: oöm sax, något att prägla med (i det här fallet använde jag en tjockare plastvirknål), bokstavsmall, Poscapenna.

  • Prägla i det här fallet = att forma fördjupningar i metallen.

Material: tom tub.

  • Jag använde en majonästub. Kaviartub eller dylikt, fungerar förstås lika bra.

Förarbete: på tuben får man klippa bort “ändarna” och vidare ena sidan. Därefter viker man upp höljet, diskar rent, låter torka och sedan stryker man bort veck och skrynkligheter med hjälp av något slätt. Jag använde plasthandtagen på saxen. Metallen är mjuk och följsam, så det går lättare än vad man kan tro! 🙂

ord-på-tuPrägling: själva bokstavsmallen hittade jag i leksakshörnan på second hand. Bokstäverna präglade jag, från “ut- eller insidan”av majonäsförpackningen, med hjälp av ändskaftet till plastvirknålen och bokstavsmallen.

  • De konvexa präglade jag “spegelvända”, alltså från baksidan av bokstavsmallen (plus med guldfärgad sida av metallen mot mallen).
  • De konkava präglades “rättvända”, alltså från framsidan av bokstavsmallen (plus med guldfärgad sida av metallen från mallen).

På så vis fick jag två varianter av bokstavsutseenden och det är ju att bara testa sig fram. Materialet är i princip gratis 😀

Klipp ut präglade bokstäver.

Det vita i “ord på tub” och prickarna runt “grattisbokstäverna” kommer från Poscapennan.

Må så gott!

This entry was posted in Återbruk, Övrigt. Bookmark the permalink.

14 Responses to Återbrukad typografi..

  1. MarveW says:

    Så himla snyggt!

  2. Alltså – det här är ju bara genialiskt! Skulle aldrig kommit på det! Väldigt smart och så många återbruksmoment i det. Du ger massor av idéer – fortsätt med det!

  3. jmontell says:

    men skojar du vad smart! Hade aldrig kunnat gissa att det varit en majonästub haha. DEtta hamnar i min inspirationsmapp på direkten!

  4. emiliawesterstrom says:

    Så smart!! Älskar att lägga ner tid och dekorera presenter och liksom göra inslagningen till en present i sig!

    • lopplisa says:

      Tack! Samma här, men det delar jag inte med övriga i familjen 😀 Å andra sidan brukar deras hafsverk till paketinslagningar se hopplöst charmiga ut ändå!

  5. Ewa says:

    Jättekul idé! Nu börjar jag fundera på var jag packat ner ungarnas Tuperware-ritmallar, har för mig det fanns både bokstäver och figurer. Det blir väl till att ta stegen upp til vinden … 😉 .

    • lopplisa says:

      Trevligt! Egna vindar är ju ypperliga ställen att fynda på 😀 Undrar just hur dessa Tupperware-ritmallar ser ut? Måste genast spana på loppis efter sådana (förmodar att de mallar jag har inte är Tupperware?)..

  6. Sanna says:

    Rolig ide!! 🙂

  7. Alicia Sivert says:

    Wow vad läckert! Hade aldrig gissat på vare sig återbrukad tub eller hemgjort. Oerhört proffsigt!

Leave a comment